Purentalihasten rentoutushieronnalla lievennetään lihasjännitystä, joka voi johtua purentavirheistä, hampaiden yöllisestä yhteen puremisesta tai stressistä.

Jännitysten aiheuttamat oireet

Usein lihasjännitykset ilmenevät päänsärkynä tai hammassärkynä. 

Laitteiden tuijottaminen, epäergonomiset työasennot, vinossa nukkuminen ja stressiperäinen hampaiden narskuttelu saavat kroppamme jomottamaan. Kiire ja stressi voivat ruumiillistua niska- ja hartiakipuna, päänsärkynä ja kiristävänä tunteena ohimoilla. Pahimmillaan ne purkautuvat jopa migreenikohtauksena.

Usein ensimmäinen ajatus on etsiä helpotusta särkyihin niska- tai hartiahieronnasta – mutta todellinen syy saattaakin löytyä suusta. Suu ei ole oma erillinen alueensa, vaan yhteydessä koko kehon hyvinvointiin.

Kuin perinteistä hierontaa – mutta suussa

Suun ja pään erikoishieronta voi tuoda avun niska- ja hartiasärkyihin. Hieronnan aikana käsitellään kasvojen alue sekä puremalihakset poskien sisäpinnoilta lisäksi kaulan ja niska-hartiaseudun aluetta.

Suomesta löytyy joukko erityisen täydennyskoulutuksen saaneita suuhygienistejä, jotka ovat perehtyneet suun alueelta muualle kehoon säteileviin jännitystiloihin. Heillä on valmiudet tunnistaa purentavirheistä johtuvat ongelmat sekä lähteä ratkaisemaan niitä suun ja pään alueen rentoutushieronnan avulla.

Hieronta voi kestää paristakymmenestä minuutista kolmeen varttiin. Hierontakäynti koostuu tutkimuksesta, hierontavaiheesta sekä kotihoito-ohjeiden läpikäynnistä. Usein oireet helpottuvat jo yhdellä hierontakerralla, mutta myös omatoiminen jatkotreeni on tärkeää.

Kotihoidolla eroon haitallisista tavoista

Hieronnan jälkeen suuhygienisti antaa mukaasi kotihoito-ohjeet. Niiden tarkoitus on auttaa pääsemään irti arjen pienistä haitallisista tavoista, jotka huomaamatta aiheuttavat suun ja pään alueen kipuja.

Hierontakerran yhteydessä suuhygienisti tarkkailee myös suun ja purennan kokonaiskuvaa sekä tarvittaessa ohjaa jatkohoitoon hammaslääkärin tai purentafysiologin vastaanotolle.

Vältä pään alueen säryt! Suuhygienistin viisi vinkkiä

Suuhygienisti Reetta Tuomola paljastaa tehokkaimmat vinkkinsä suun ja pään alueen jännitystilojen ehkäisemiseksi.

1. Vältä käsillä päähän nojailua

”Moni meistä nojailee ajatuksissaan kättä poskelle tai leukaan. Leuka vääntyy tällaisen pienenkin paineen alla, jolloin puremalihaksiin ja niskaan kohdistuu epäsuhtatiloja.”

2. Älä pure hampaita kokonaan yhteen

”Hampaiden luonnollinen asento on sellainen, että ylä- ja alahampaiden välissä on pieni rako, kun pidät suutasi kiinni. Älä väkisin pidä hampaita yhteen purtuina – se lisää turhaa jännitystä!”

3. Lopeta jauhaminen

”Jos tunnet jännitystä tai kipuja suun ja pään alueella, kokeile välttää sitkeiden syötävien jauhamista. Esimerkiksi purukumin, toffeen tai merkkarikarkkien mässyttäminen ei tee pään alueen lihaksille hyvää.”

4. Havahdu narskutteluun

 ”Jos sinulla on tunne, että hampaasi ovat lyhentyneet tai kuluneet, syy voi olla narskuttelussa. Moni narskuttelee hampaita stressitilassa tietämättään, jotkut jopa nukkuessaan. Puutu ongelmaan ajoissa ja anna suuhygienistin tai hammaslääkärin tarkistaa tilanne.”

5. Etsi selitys aamukivuille

”Kärsitkö epämääräisistä kiputiloista pään alueella, esimerkiksi korvien tai ohimoiden kieppeillä erityisesti aamuisin? Aamulla tuntuva, mutta päivän mittaan helpottava kipu saattaa johtua purentaongelmista tai narskuttelusta. Silloin on fiksua selvittää asia suuhygienistin tai hammaslääkärin kanssa.”